DECKARHISTORIA GENOM 150 ÅRS OMSLAG
Här presenterar vi ett litet urval av de omslag som prytt svenska kriminalromaner från 1873 till 2022. Böckerna som illustreras är inte de bästa eller viktigaste, utan omslagen har valts för att visa hur deckare presenterats och illustrerats under en tid då både synen på deckare och modet i omslagsutforming löpande har förändrats. Författarna bakom titlarna presenteras kort vid klick på omslagen. Och nedan ger vi en kort historik över kriminallitteraturen i Sverige.
Texter: John-Henri Holmberg.
Omslagsurval: Nisse Scherman.
Foto: Klas Meder.
Design: Nestorville
Copyright © Svenska Deckarakademin 2023
Deckaren föddes under 1800-talet, och de första fullt utvecklade novellerna skrevs på 1840-talet av Edgar Allan Poe. Många följde i hans spår, men först med Sherlock Holmes debut 1887 blev detektivhistorien en betydelsefull del av litteraturen.
Också svenska författare började, sannolikt inspirerade av utländska, att skriva deckarhistorier under sent 1800-tal. Men även hos oss blev Holmes början på den stora populariteten.
Conan Doyle översattes redan från 1891 och tidigt på 1900-talet följde andra, ofta mer rafflande, detektivhistorier.
Svenska författare började skriva imitationer, och eftersom deckarna uppfattades som enkel ”skräplitteratur” skrev de ofta fram till 1930-talet under pseudonym. De förlade också gärna sina verk till främmande länder och lät hjältarna ha engelska namn. Det gäller faktiskt också den bäste av dem, Frank Heller.
På 1930-talet började en uppdelning ske. Deckaren hade fått fäste bland läsare också inom den svenska medelklassen, och för dem utgav bokhandelsförlagen författare i den tradition som etablerats av Agatha Christie, Dorothy L. Sayers, Ellery Queen och John Dickson Carr.
För andra läsare ökade deckarutbudet via lågprisutgåvor i häftesform, ofta veckovis utkommande, som erbjöd våldsam-mare spänning. Det var främst via häftena som svenska läsare hittade amerikanska författare, men frånsett Raymond Chandler och Dashiell Hammett förkastade bokhandelsförlag och kritiker också under 1950-talet den ”hårdkokta” deckaren medan Maria Lang, Stieg Trenter, H.-K. Rönblom och Vic Suneson ansågs rumsrena.
Men bastionen hade redan rasat: på 1950-talet utgav kioskförlagen pocketserier med de ledande hårdkokta författarna, som Mickey Spillane och James Hadley Chase. Flera av Mickey Spillanes kioskromaner såldes i över en halv miljon exemplar; de som öppet läst Trenter läste i smyg Spillane.
1960-talet blev brytpunkten. Sjöwall-Wahlöös romaner möttes först av negativ kritik: de lämnade både detektiverna och de borgerliga miljöerna och skildrade vardagligt polisarbete och brutala brott på samhällets skuggsida. Genom sitt starka vänsterpolitiska engagemang nådde Sjöwall-Wahlöö också de vänstersinnade studenter och kulturintresserade som tidigare förkastat deckare som ”borgerligt” tidsfördriv.
Nya författare tog efter och detektiverna byttes ut mot kriminalpoliser, arvstvisterna mot knarkuppgörelser och den borgerliga grundsynen mot vänsterpatos. Gradvis stelnade också den formen; kriminalpoliserna blev allt tröttare, mer försupna och hade allt stormigare privatliv.
Förnyelsen kom först under 1990-talet, när nästa författar-generation bröt ny mark. Kioskserierna hade avlivats och ersattes av pocketutgåvor av bokhandelsförlagens böcker, som därmed blev mer lönsamma. Nu kom en underfundig och lågmäld berättare som Håkan Nesser, en feministisk och handlingskraftig reporter som hos Liza Marklund, en psykologisk thrillerförfattare som Inger Frimansson. Men också ett snabbt ökande antal författare som lät kriminalintrigerna spela andrafiolen till sina huvudpersoners komplicerade privatliv.
Med Stieg Larssons globala succé brast alla fördämningar. Snabbt ökande översättararvoden innebar att översatta romaner fick svårare att konkurrera med svenska. Antalet svenska deckare ökade snabbt medan de översatta blev färre.
Framme i nutid är deckarna varje år fler än någonsin förr – inkluderar man egenutgivningen kom 2022 runt 425 svenskskrivna, mer än fem gånger så många som de 83 som kom 2002. Utvecklingen är inte enbart positiv. Många långt ifrån godkända svenska romaner ges ut; få av ens de bästa utländska författarna översätts.
Men också de senaste åren har fältet breddats genom originella och nydanande författarskap, sådana som Martin Holméns trilogi från 1930-talet, de veterligen första genuina noirdeckarna i svensk miljö, Sara Lövestams böcker om den papperslöse flyktingen Kouplan eller Niklas Natt och Dags trilogi från 1790-talet. Så länge sådana romaner skrivs, så länge har den svenska kriminallitteraturen livskraft och fräschör!
FRAM TILL 1910
Efter de få tidiga försöken följer runt början av 1900-talet en period när översättningar dominerar stort.
Deckaren får rykte som oseriös skräplitteratur och de svenskar som prövar formen skriver helt under pseudonym och imiterar de populära utlänningarna.
Klicka på omslagen för beskrivning.
1910-1930
Deckarna betraktas fortfarande som oftast tvivelaktig litteratur. De översatta Nick Carterromanerna blir populära och ger upphov till moralpanik. Samtidigt ökar deckarnas marknad och allt fler svenskar prövar på formen.
Albert Bonniers förlag testar 1926 efterfrågan med serien Bonniers äventyrs- och detektivromaner, men försöket blir kortlivat.
Klicka på omslagen för beksrivning.
1930-1950
Under den här perioden slår deckaren igenom i Hollywoodfilmen och blir den mest populära underhållningslitteraturen i Sverige.
De större förlagen inleder ambitiösa utgivningar av översatta deckare och storheter som Dorothy L. Sayers, Agatha Christie, Rex Stout och Ellery Queen blir populära.
I billiga häftesserier som Alibi, Detektivmagasinet och Äventyrsmagasinet utges hundratals översatta och originalskrivna deckare.
Klicka på omslagen för beskrivning.
1950-1970
Deckaren är nu fast etablerad i Sverige, men samtidigt säreget uppdelad: Bokhandelsförlagen utger traditionella och oblodiga pusseldeckare av svenska och översatta författare, medan de nya pocketböckerna – som säljs via andra kanaler och ökar snabbt i både antal och popularitet – står för den nya, mer hårdkokta kriminallitteratur som avfärdas av kultursidorna. Här återges inga av pocketdeckarna, eftersom få av dem skrevs av svenska författare.
Klicka på omslagen för beskrivning.
1970-1990
Sjöwall-Wahlöös romaner blir stilbildande – både författare och förlag vill nå en lika stor publik. Privatdetektiverna lämnar scenen och ersätts av poliser, ensamma eller i grupp.
Fortfarande talar man tyst om pocketdeckarna i kioskerna, som firar nya försäljningstriumfer. Men i tysthet tas några av dem upp av bokhandelsförlagen: Ed McBains poliskollektivromaner gjorde svensk debut i kioskbokserien Jaguarböckerna 1957 men övertogs 1968 av Norstedts och fick plötsligt lysande kritik.
I april 1971 bildas Svenska Deckarakademin.
Klicka på omslagen för beskrivning.
1990-2010
Distributionsföretaget Presams ändrade regler ledde till kiosk-pocketseriernas död, och bokhandelsförlagens deckarutgivning ökade.
Efter en lång tids starkt manlig dominans blev antalet deckarskrivande kvinnor allt fler.
Deckartidskriften Jury upphörde 2008 efter 36 år, men hann uppleva Sveriges genom tiderna mest läste deckarförfattare: Stieg Larsson.
Klicka på omslagen för beskrivning.
2010 och sedan
Stieg Larssons succé ledde till stort internationellt förlagsintresse. Tidigare hade mycket få svenska deckarförfattare översatts till engelska; efter Millenniumtrilogin utkom dussintals i USA och via språket runt om i världen.
De senaste åren har bokhandelsutgivning av deckare spegelvänts. Tidigare utgavs så gott som varje år fler översatta än svenska böcker, men nu är de svenska långt fler, samtidigt som kriminalunderhållning dominerar också i TV och strömningstjänster. Allt verkar ha blivit deckare. Men det finns varningssignaler: för mycket går på slentrian, saknar originalitet och personlig ton. Bokberget växer och guldkornen blir svårare att hitta.
Klicka på omslagen för beskrivning.
VILL NI LÅNA VÅR UTSTÄLLNING?
Utställningen Deckarhistoria genom 150 års omslag finns att låna för Bibliotek och övriga intresserade.
Uställningen består av åtta stycken rollups.